Dinsdagochtend, 9.00 uur. Het wekelijkse teamoverleg gaat van start en ik kan haast niet wachten te vertellen waarom impactmanagement onmisbaar is voor een organisatie met een maatschappelijke doelstelling, zoals de onze. Sinds ik de opleiding Impactmanagement van Avance Impact en het Impact Centre van de Erasmus Universiteit volgde ben ik daar zó van overtuigd geraakt dat ik meteen alles dat ik heb geleerd in de praktijk wil brengen.
Dolenthousiast vertel ik over de inspirerende ontmoetingen die ik tijdens de opleiding had met sociaal ondernemers als Arjen Boekhold van Tony’s Chocolonely en Eva Walraven van Bakkerscafé Brood op de plank. Ik steek het niet onder stoelen of banken: Zorgbelang Brabant|Zeeland moet worden net zoals zij. Het is tijd dat ook wij onszelf een spiegel voor durven houden en nieuwsgierig zijn naar de daadwerkelijke impact van onze activiteiten.
Ik vertel: “Het is belangrijk ons impact-DNA te ontwikkelen om impactdenken onderdeel te maken van onze organisatiecultuur! Dit kan door onze verandertheorie goed uit te denken, bijbehorende indicatoren te formuleren en deze te meten. En natuurlijk is het belangrijk onze impactstrategie voor de start van ieder project goed uit te denken”.
Een deel van mijn collega’s knikt beleefd alsof ze me begrijpen. Een andere collega draait haar ogen weg en wappert met haar hand: ‘Het is weer zover, een jonkie die ons een nieuwe hype probeert aan te praten. Let maar op, dat gaat hier echt niet lukken’.