Effectieve bemiddeling
De onafhankelijke klachtenfunctionarissen van Zorgbelang Brabant|Zeeland dragen bij aan effectieve bemiddeling en klachtafhandeling tussen de zorgverlener en de cliënt. Wij werken vanuit brede kennis over de zorg en het perspectief van de zorggebruikers. Cliënt voelen zich bij ons gezien en gehoord. Onze klachtenfunctionarissen hebben jarenlange ervaring in het adviseren, bemiddelen en ondersteunen bij vragen en klachten over de zorg. We werken vanuit de overtuiging dat een goede klachtenafhandeling bijdraagt aan de verbetering van de zorg. Je kunt vertrouwen op onze onafhankelijkheid.
Concreet betekent dit, dat:
· wij geen oordeel hebben over wie er gelijk heeft of niet;
· wij altijd objectieve informatie geven;
· wij de cliënt ondersteuning verlenen, bijvoorbeeld bij het formuleren van vragen of klachten in woord en geschrift, maar dat de cliënt zelf regie over zijn/haar eigen traject blijft voeren;
· wij de privacy van de cliënt te allen tijde respecteren en bijvoorbeeld geen informatie uitwisselen met de zorgverlener zonder de toestemming van de cliënt;
· wij niet op de stoel van de zorgverlener gaan zitten.
Medewerkers
Ook medewerkers mogen contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Dit kan zijn om advies in te winnen of te overleggen over wat te doen als het contact met een cliënt moeizaam verloopt.